Assemblagebedrijf Perfect bestaat 10 jaar
1 maart 2023Productie uitbreiding van “geflarede” buizen.
16 januari 2024Assemblagebedrijf Perfect breidt de productie van “geflarede” buizen uit.
Assemblagebedrijf PERFECT is in 2013 opgericht in Zevenaar en in 2018 om te groeien verhuisd naar een productiehal van 435m2 in Duiven. PERFECT is een kleine onderneming. Eigenaar Peter de Dreu werkt hier samen met een collega en op projectbasis met werkstudenten. Ze zijn een veelzijdig en ambitieus bedrijf dat zich bezighoudt met een combinatie van assemblage en productie. Ze willen hun klant ontzorgen. Dus niet alleen assemblage, maar ook een stuk warehouse dienstverlening en werken in de cloud om optimaal te kunnen samenwerken.
Er komen veel verschillende producten bij PERFECT van de werkbank. PERFECT heeft 20 klanten die allemaal uiteenlopen in type bedrijf, product en grootte. Zo stellen ze alarmknoppen samen voor een zorgdienstverlener, maar ook mechanisch productiewerk zoals een muurdoorvoer voor kachels, het verlijmen van kijkglaasjes en het ombuigen van plaatmateriaal. Ze werken met veel verschillende maten en materialen waardoor het werk voornamelijk handmatig of met hand bedienbare machines wordt uitgevoerd. Toch heeft Peter de ambitie om optimaal digitaal te werken. Maar wel op een manier die bij hem past en hem ondersteunt in het werk.
Werken in de cloud
Peter heeft zijn eigen ERP systeem in Excel gebouwd, waardoor hij een compleet overzicht heeft van zijn cijfers. Hiermee kan hij alles zelf aanpassen en is niet afhankelijk van de beperkingen van softwarepakketten. “Dit werkt voor mij heel goed en ik ben er niet te veel tijd aan kwijt.” Laat Peter weten.
Prognoses, urenregistratie, facturatie, voorraadbeheer en uitleveringen zitten er allemaal in, welke ook nog eens geanalyseerd kunnen worden. Het bevat zelfs een klantenportal (CRM) met afspraken, gespreksnotities, artikelnummers, voorraden, prijsafspraken.
Zo optimaal mogelijk digitaliseren
“Ik ben al lang bezig met Smart Industry en het zo optimaal mogelijk digitaliseren van het bedrijf. Zo heb ik niet alleen onze administratie gedigitaliseerd, maar werken wij ook in de werkplaats in de Cloud.” Vertelt Peter hierover. “Hiervoor gebruiken we tablets in de hal waar alle assemblagemelders op staan, de urenregistratie in wordt bijhouden en verschillende machine instel manuals, assemblage manuals en visuele controle kaarten op te vinden zijn. Deze gebruiken we bij het samenstellen van de producten waardoor je de juiste lijsten en documenten overal waar je ook bent voor handen hebt. Daarnaast werken we met een registratie controle document. Hier moeten metingen op worden ingevuld. Dat kan dankzij de tablets ter plekke ingevoerd worden en hoeft niet meer op lijsten worden ingevuld die later weer handmatig moeten worden overgenomen. Hierdoor verlagen we de foutmarge. De klant krijgt hier nu nog een pdf van toegestuurd, maar het is ook mogelijk om reallife mee te kijken.”
Online verbonden met klanten
Daarnaast werkt Peter ook met een aantal klanten in de Cloud samen, voor zowel de administratie, als verzendingen en het voorraadbeheer.
“Samen met onze klant Carebuilder heb ik de administratie geautomatiseerd. Carebuilder is een zorgdienstverlener waar wij verschillende van hun alarmsystemen voor samenstellen. In onze gedeelde online omgeving registreren wij onder ander de unieke chipcode van hun add on box. Deze wordt toegevoegd aan bijvoorbeeld plassensoren. Op de printplaten moet firmware worden geplaatst. Nu kan ook de unieke chipcode worden uitgelezen. Na het testen van de werking registreer ik de chipcode van de printplaat in de online omgeving, zodat hij vanaf dat moment gevolgd kan worden vanuit de voorraad naar de levering van de afnemer. Zo weet je in het hele proces precies waar het product is en wat ermee gebeurd.”
Ook hebben ze de registratie van verzendingen gedigitaliseerd. In de gedeelde omgeving wordt bijgehouden wat er weggestuurd moet worden. De klant geeft dit aan en Peter krijgt een signaal dat hij iets moet versturen en waar naartoe. Zo kan hij de verzending verzorgen en registreren dat het product is verzonden naar de klant. “De volgende stap zou zijn om met een barcode scanner te werken, vult Peter hierop aan, “maar de vraag is daarmee wel, of je dit doet omdat het een leuke gadget is, of dat het ook echt iets oplevert. Dat heeft weer met het aantal oplagen te maken die moeten bepalen of het lucratief is.”
Aan de slag met de volgende stap
Peter loopt er in het zetten van de volgende digitaliseringstappen helaas regelmatig tegenaan dat veel digitaliseringsactiviteiten gericht zijn op de grote partijen. “Zo was ik deelnemer bij Fieldlab Flexible manufacturing. Ik stond daar als kleine jongen tussen de grote partijen wat ook wel een mooi gevoel geeft, en hoopte hier kennis en ervaring uit te kunnen wisselen. Maar helaas heb ik hier niet veel kunnen inbrengen of ophalen. De projecten die zij deden waren te groot voor mij en mijn voorstel om de cobot die ik in de werkplaats heb staan in te zetten als praktijkvoorbeeld werd te klein bevonden.” En met deze cobot wil Peter juist graag zijn volgende digitaliseringstap zetten.
Werken met een cobot
De cobot is aangeschaft in de tijd dat hij nog in Zevenaar gevestigd was en een klant had waarvoor papier gestanst moest worden. “De cobot zou de stans bedienen. Het papier onder de stans leggen zodat de cobot het papier kon stansen. In het begin had de cobot nog geen 100 % betrouwbaarheid waardoor de instellingen en zuigers moest worden aangepast. Toen dat eenmaal goed ging, kwamen er een aantal zaken tussendoor om opgelost te worden en dan loop je er tegenaan dat er veel tijd in gaat zitten om de instellingen goed te krijgen en moet je de afweging maken of de tijd die hierin gaat zitten wel opweegt tegen de marges. Want er wordt vaak gewerkt met kleine series.”
Peter is nu zoekende naar een fieldlab of andere ondernemers waarmee hij ervaringen en kennis uit kan wisselen over cobots waardoor hij zijn cobot makkelijker kan instellen voor verschillende opdrachten zodat het ook binnen de kleine series effectief kan zijn.
“Want op dit moment blijkt het aanpassen en instellen van de attributen zoals de gripper van de cobot niet op te wegen tegen het werk dat gedaan moet worden. Zo was er het idee om de cobot in te zetten om kijkglaasjes te verlijmen. Maar dit gaat om series van 800 stuks per maand, waar mijn medewerker 1 dag per maand mee bezig is. Hierdoor kan ik er niet te veel in investeren om dit zichzelf terug te laten verdienen.”
Sparren met andere kleine ondernemingen
Peter is dan ook erg geïnteresseerd om gelijkgestemde kleine ondernemingen samen te brengen om kennis en ervaring uit te wisselen. Partijen die net als hij aan het zoeken zijn naar mogelijkheden om te digitaliseren, stappen willen zetten maar rekening moeten houden met beperkte tijd en middelen. En daarmee ideeën uitwisselen hoe je dat kan doen en moet aanpakken.
“In het verleden heb ik wel met RCT samengewerkt en wat vouchers aangereikt gekregen, maar deze heb ik nooit kunnen inzetten omdat dit met name voor advies of haalbaarheidsonderzoek is. Ik heb meer behoefte aan iemand die met mij wil sparren, kennis en ideeën uitwisselen. Welke ondernemers zitten met dezelfde uitdagingen om samen te brengen en met elkaar op zoek gaan naar oplossingen of van elkaar te leren?”
Ook zonder hoge investeringen digitaliseren
Assemblagebedrijf PERFECT laat zien dat ook een klein bedrijf kan digitaliseren zonder hoge investeringen. “De basis is verbonden." Aldus Peter “De volgende stap is om te bepalen waar kan het beter, sneller of efficiënter met behulp innovatieve tools. Maar wel met de afweging of het de investering waard is.”